1- FATIHA SURESI (Mekki Sure) - 5. VAHIY


1. 1
Rahman ve Rahim Allah'in adiyla.

1. 2
Alemlerin Rabbi olan Allah'a hamd olsun.

1. 3
Rahman, Rahim.

1. 4
Din Günü'nün maliki.

1. 5
Biz yalnizca sana abd olur ve yalnizca senden yardim dileriz.

1. 6
Bizi dosdogru sirata ilet.

1. 7
Kendilerine nimet verdiklerinin siratina, gazaba ugrayanlarin ve
sapmislarinkine degil.


Kemal E.'nün Açiklamalari:


1. Kisatilmamis sekli ile tam adi Fatihatu'l-Kitab...Kur'an'il-Azim'in baglangici, girisi, önsözü anlamina gelmekte...Hicr 87 de bu yedi ayet Kur'an'dan ayri olarak zikredilir. Büyük Kur'an (Büyük Okuma parçasi)'ndan ayri olarak zikredilen bu ayetler Kitab'in en basina yerlestirildigi için Fatiha: Önsöz adiyla meshur olmustur. Hicr 87'nin O'na verdigi isim ise onun müminlerin hayatinda kazandigi önemli bir yere dikkat çekmektedir. Seyahatte olmayan bir mü'min günün namazlarinda onu en az 17 defa okur. (Seferilikte bu sayi 11 e kadar inebiliyor). Ayrica namaz disinda da degisik vesilelerle Kur'an'in Anasi olan bu süre sürekli olarak tekrarlanmaktadir. Hz.Rasül'ün hayatinda hangi tarihten itibaren namazdaki merkezi konumunu kazandi bilmiyoruz. Siyer kaynaklari onun besinci sirada nazil oldugunu kaydettikleri gibi önemine binaen Medine'de ayrica ikinci bir kez daha Esasul-Kur'an olan bu surenin vahyedildigi söylenmektedir. Gerçekten de Kur'an'in bütün bir mesajini tekrarlanan bu yedi ayet içinde dürümlü görmek mümkündür. Medine'de sureyi Ubey b.Ka'b'a ögreten Peygamber ona bu surenin benzerinin Kuranil-Azim'de bulunmadigini söyler. Fatiha özlü bir dua suresidir. Hristiyanlarin bu tür merkezi bir hüviyet kazanan meshur bir dualari vardir Sure ile ilgili eski ve yeni bagimsiz tefsirler yazilmistir. 2. Bismillahirrahmanirrahim Kur'an'dan bir ayet oldugu kesin olan Besmele'nin Tekrarlanan Yedili'nin ilk ayeti olmasi da mümkündür. Bir kisim müslüman geleneginde (Hanefiler gibi) besmele fatihanin basinda, ondan bagimsiz bir ayet kabul edilir. Bu nedenle namazin içinde onu sessiz olarak okurlar. Alak suresinde Rabb'in adiyla okuma emrini hatirliyornusunuz. Bu her türlü eylemin onun izni, onun bilgisi ve onun affina siginarak mesru kilinabilecegini bilinç olarak mü'minin idrakine yerlestirir ve referansini Hz.Rasül'ün hayatindan alir. Eylemlerin en güzeli olan Allah'in ayetlereni okumada da besmelemeyi öncelemek gerekir. Bu nedenle besmele bütün Kur'an surelerinin basinda yer alir. Ayrica Sebe Melikesi kissasini anlatan ayetlerin içinde de. Süleyman peygamberden gelen mektubun basinda beslemenin yazmakta oldugu belirtilir. Bu nedenle islami yazismalarin basinda besmelenin yer almasi geleneksellesmistir. Besmele de yer alan Allah'in Rahman ve Rahim sifatlari, surenin 3.ayetinde de tekraarlanir. Kur'an'in Allah'tan bu sifatlarla söz etmesi Sehirlerin Anasi Mekke'de araplarin tepkisne yol açti. Besmele bu sifatlardan soyutlanmis sekli ile onlarin geleneginde yer alan bir açis cümlesi idi. Bu sifatlari Allah'tan bagimsiz ayri bir tanri gibi algilamak istediler. Ìünkü ona bu denli yabanci idiler. Kur'an bu sirk inancini ibtal ederek "Ister Allah deyin, ister Rahman deyin en güzel isimler onundur" buyunrdu. Rahman sifati ile baslayan mushafin 55.suresi de bu adla meshur oldu. Müsrik inancina göre Allah'i sevgi ile açiklamak olur sey degildi, bu Hiristiyanlarin tanrisi idi. Araplarin tanrisi ise Rahman ve Rahim olamazdi. Günümüzün Kristci teologlari da bu iddiayi karsi cepheden yinelemektedirler."Kur'an'in Allah'i korku Allah'idir" imajini sürekli isliyorlar. Yanlis Kur'an çevirilerin halk üzerinde bu tür bir imaj birakmasi mümkünse de oryantalistler bu yalani bilinçli olarak ileri sürmektedirler. Kasit, zalimler için zün-intikam olmayan bir Allah'i kabul etmekse, bu asla kabul edilemez. "Zalimler için yasasin cehennem" demeyen bir din, din gününü, Allah'in melekutunu, Göklerin Kralligini egemen kilamaz. Allah Vedud'dur. Sevgi doludur. Öyle ki Hz.Rasül'ün meshur tesbihi ile yavrusunu emziren bir annenin çocuguna olan sefkatinden de öte. Sorar:"Hiç bir anne çocugunu Atese atar mi? Rabb'inizin kullarina olan merhameti bunun ötesindedir." Cehennem için kosmayanlari cehennem bünyesine almak için kosacak degildir. Kullugun en güzel biçimi sevilen bir mabuda, Mahmud olan bir mabuda yapilan bir kulluktur. Korku imaji ancak zalimler için islenir. Mü'minler de ise kimi çarpik sufi hareketlerinde görüldügü gibi üzerlerinden seriati düsünrmeye yol vermemesi için Allah'in hesaba çekiciligi idraklerde canli tutulmalidir. 3. Hamd Allah'in'dir "Elhamdulillah"..Bu islami virdde besmele gibi müslüman yasaminda çök önemli bir yere sahiptir. Tevhid kelimesinin pozitif okunusudur.Yönelicek, sükran duyulacak tek merci Allah'tir. Yani tek ilah. hamd bütün çesidi ile ve yalnizca Rahman, Rahim, Din Gününün Sahibi olan, Alemlerin Rabbi Allah'a aiddir. Elhamdulillah terkibi Kur'an'in muhtelif ayetlerinde yer alir. Kimi zaman bir surenin girisidir, kimi zaman sonucu. Tipki fatiha gibi bazen Lehul hamd sekli ile yer alir.Yerlerde ve göklerde hamd yalnizca Allah'adir. Yalnizca Allah'a kul olma borcumuz vardir. Tüm sükranlar onadir. Kur'an'in hamda yakin anlamda uullandigi sükr kelimesinden daha sumullü bir anlama sahiptir.Kur'an küfrün karsiti olarak sükrden bahseder. Mü'min Allah'a tesekkür edendir."Insanlara tesekkür etmeyen Allah'a teisekkür etmez"der Hz.Rasül. Ìocuklarinimin terbiyesinde Allah'i gönünür, hissedilir, algilanir bir varlik olarak zihinlerine naksetmeli, Allah'ia hamd etmeyi,tesekkür etmeyi yasanir bir örnek olarak ögretmeli. 4. Alemlerin Rabbi Alak suresinde o, Yaratan Rabb'di. Müzzemmil'de dogularin ve batilarin Rabb'i olarak tanidiniz. Fatiha'da kazandigi genisleme, Kur'an'in Rabb tasavvurundaki nihayi genislemedir. Bütün Alemlerin Rabbi. Evrenin ve evren ötesinin. Yasanan ve yasanacak zamanlarin Rabbi.. 5. Din Gününün Sahibi Müddesir suresinde sorulur: "Din Günü'nün sen ne oldugunu bilir misin? Cennetlikler cehenneme niçin girdiklerini sorarlar müçrimlere. Yanitalari sudur: Biz namaz kilanlardan degildik. yoksulu da yedirmezdik. Dalip gidenlerle dalip giderdik.Din gününü de yalan sayiyorduk. Sonunrda yakin gelip bize çatti."Öyle bir gündür ki sefaat edenlerin sefaati yarar saglamayacaktir.Kisi kendisini kurtarmak için ancak ne kazanmissa onu fidye verebilecektir.Bütün bunlar boruya üfürüldügü ve kafirler için hiçte kolay olmayacak olan bir günde gerçeklesecektir.Yargi Günü onlar sakara sürüklenecekler, ne alikmoyan ne de birakan, besere delicesine susamis sakara.Yine Müzzemmil suresini hatirlayin."Bizim yanimizda bukagilar ve cayir çayir yanmakta olan bir Ates vardir. Bogazi tikayip kalan bir yemek ve açikli bir azab. Öyle bir gün ki, yeryüzü ve daglar titremeye tutulur ve daglar göçüveren bir kum yigini halini alir."O gün öyle bir gündür ki çocuklarin saçlari agarir, gök yarilip çatlamistir. Allah'in vaadi yerine gelmistir. Kalem suresini hatirlayin. Bu dünyada hortumlari damgalanacak bahçeleri harab olacaktirAhirette ise onlari daha büyük bir azab beklemektedir.O gün, din günüdür, yargi gününde hiç teslim olan, mücrim olan gibi bir olabilir mi diye sorar ayet, bu ne biçim hüküm ki din günü inkar edilmekte.O gün gerçegin bütün çiplakligi ile ortaya çikip insanlarin secdeye çagrildiklari gündür. Ama secde edemezler artik. Ìünkü siniav geçmistir. Gözleri korkudan ve dehsetten düsük, kendilerini de zillet sarip kusatmistir. Kur'an bütün bir mekke yillari boyunca insanlara din gününü hatirlatti. Bu zikr medine vahyinde de sürdü. kelimeler, dekor degisti, ama korku temasi hep sürdü. bazen Ahiret denildi, bazen yevmil- Kiyamet, bazen sadecçe o gün kelimesi..Allah'in mazlumlarin Rahman'i olmasi ancak zalimlerin yargici olmasi ile mümkün olacaktir. 6. Yalniz sana kulluk ya yalniz senden yardim isteme Kulun Rabb'ine "sen" hitabiyla yakmarisi. Allah bizi hemencecik duyacak kadar yakin ve bir araci istemeyecek kadar mü'minle senli benli. O Rahman ve Rahim olandir çünkü. Namazda onlarca kez tekrarlanir bu tevhid ahdi. Ruku dogrulusunda musalli kendi kendine Rabb'inin agzindan cevap verir: Allah hamd edenin hamdini isitti." sen diye yapilan yakarislar Allah'a ulasmistir. bu ahde sadakat gerekir. Ta ki Allah bizler için Rahman ve rahim olsun. Din Günü'nün yargisindan muaf tutsun. 7. Bizi kendilerine nimet verdiklerinin yolu olan dosdogru bir yola ilet Bu yol, Hz.Rasülün örnekledigi yoldur. Ìünkü o bu müstakim siratin üzerindedir. Seytan'da bu yolun üzerindedir ve insanlari bu saglam yoldan saptirmaya çalisir.Yanlis yollardan kurtulmanin tek yolu kendilerine nimet verilmislerin yolunu( Kitap ve hikmetle donatilmis Rasüllerin Yolu) izlemektir. Bu nedenle Kur'an sik sik geçmistekilerin kissalarini anlitir bize. hem nimet venrilenlerin, hem de mücrimlerin kissasini.Kur'an sonrasi tarihsel dönemleri de bu Kur'an'i perpektif içinde okumali, ondan ibretler alan Ulu'l-Elbab olmaya çalismali Kur'an okuru. Tarih mazlum ve zalimlerin ayni kefeye kondugu bir hikayeler yumagi olamaz. Ama tarih kan davalarini bugüne tasimanin araci da degildir. Tarihsel sünnilik ve siiligin Kur'an'in gerçek okurlari arasinda saygideger bir yeri yoktur. Onlar bir ümmettirler gelip geçmislerdir. Biz onlarin yaptiklarindan sorguya çekilmeysecegiz.Ama ibret almazsak ayni hatalari isleyip onlar gibi ayni sorguya çekilecegiz. 8. Magdub ve Dallin'lerin Yolu Vahyle taninmis ama onu arkalarina atmis toplumlar Allah'in gazaplandoigi toplumlardir. Bir zaman vahyle onurlandirilmis olmalari, bu onurun bir miras gibi kendilerine tereke olmasini gearektirmez. Kur'an bunun tarihsel örnegi olarak Israil soyunu örnek verir. Allah'in ahdrine yüz çevirdikleri için alemlere üstün kilinma gerekcelerini yitirmis, onunla hiç tanis olmayan saskinlardan (dallin) daha kötü bir duruma düsmüslerdir. "Dalal" dogru yoldan yüz çevirmektir. Hidayetin ziddi Ey Göklerde olan babamiz,Ismin Mukaddes olsun,Melekut'un gelsin, Gökte oldugu gibi yerde deSenin iraden olsun.Gündelik Ekmegimizi bize verBizim borçlarimizi bize bagisla,Tipki bizim bize borçlu olanlari bagisladigimiz gibiBizi igvaya götürme, fakat bizi serirden kurtar.Ìünkü melekut ve kudret ve izzet ebedlere kadar senindir.Amin (Matteus Bap 6/9-13) Örnegin:Ebu'l-Kelam Azad Gulbettin Hikmetyar'dan yapilan çeviriler. Ilk bes sure üzerine özgün bir çalismayi da M.A.Baltasi sundu. Ayrica Fatihanin önemli kavramlari için bak Mevdudi 4 Terim Tevbe suresi hariç Neml 30 Isra 110 Buruc Örnegin En'am suresi basi. Müddessir 40-47 Müddessir 48 Müddessir 38 Müddessir 8-10 Müddessir 26-29 Müzzemmil 12-14 Müzzemmil 17-18 Kalem 16 Kalem 17-18 Kalem 33 Kalem 35-36 Kalem 42-43 Yasin 4 Araf 16 En'am 55 Bakara 141 Yunus 108