73- MÜZEMMIL SURESI (Mekki Sure) - 3. VAHIY


73.1
Ey örtüsüne bürünen!

73.2
Az bir kismi hariç olmak üzere geceleyin kalk.

73.3
Yarisi kadar.Ya da ondan biraz eksilt.

73.4
Veya üzerine ilave et. Ve Kur'an'i da tertil üzere oku.

73.5
Gerçek su ki Biz senin üzerine oldukça agir bir söz
birakacagiz.

73.6
Dogrusu gece nesesi etki bakimindan daha kuvvetli, okumak bakimindan
da daha saglamdir.

73.7
Çünkü gündüz senin için uzun ugraslar vardir.

73.8
Rabb'inin ismini zikret ve herseyden kendini çek.

73.9
Dogunun ve batinin Rabb'idir. O'ndan baska Ilah yoktur. Su
halde yalnizca O'nu vekil tut.

73.10
Onlarin söylemelerine karsi sabret ve onlardan güzel bir ayrilma
ile ayril.

73.11
Yalanlamakta olan nimet sahiplerini bana birak. Ve onlara biraz süre
tani.

73.12
Çünkü Bizim yanimizda bukagilar ve yanan bir Ates vardir.

73.13
Bogazi tikayan bir yemek ve acikli bir azab.

73.14
Öyle bir günkü yer ve daglar titremeye tutulur, ve daglar
göçüveren bir kum yigini olur.

73.15
Süphesiz Biz üzerinize sahit olacak bir Elçi
gönderdik. Fir'avna da bir Elçi gönderdigimiz gibi.

73.16
Ama Fir'avun Elçi'ye isyan etti. Biz de onu pek vahim bir tarzda
yakaladik.

73.17
Eger küfrederseniz çocuklarin saçlarini agartan bir günde
siz kendinizi nasil koruyacaksiniz?

73.18
Gök bile çatlamistir. O'nun vaadi gerçeklesmistir.

73.19
Süphesiz bu bir ögüttür. Artik dileyen Rabb'ine bir yol bulabilir.

73.20
Gerçekten Rabb'in, senin gecenin üçte ikisinden
biraz eksiginde, yarisinda ve üçte birinde kalktigini bilmektedir;
seninle birlikte olanlardan bir toplulugunda. Gece ve gündüzü Allah taktir
eder. Sizin bunu sayamayacaginizi bildi. Böylece de tevbenizi kabul etti.
Artik Kur'an'dan kolay geleni okuyun. Allah sizden hastalar oldugunu
baskalarinin Allah'in fadlindan aramak için arzda dolasacaklarini
bilmistir. Öyleyse O'ndan kolay geleni okuyun, salati kilin, zekati verin
ve Allah'a güzel bir borç verin. Hayr olarak kendi nefslerinizi
çin önceden takdim ettiginiz seyleri daha hayirli ve daha büyük
bir ecr olarak Allah katinda bulursunuz. Allah Gafur'dur, Rahim'dir.


Kemal E.'nün Açiklamalari:


l.	Giris:	

Mekki Risaletin erken dönem surelerindendir. 20. ayetin, ilk 19 ayetten 
uzun bir süre sonra indigi ayetin içeriginden anlasilmaktadir. 
Siyer kaynaklarinda ve tefsir materyalinde bu süre ile ilgili olarak bir 
yil, ya da Medine dönemi gibi bilgiler bulacaksiniz. Ayette yer alan zekat
ve özellikle cihad gibi kavramlar onun Medine'de indigi kanisini 
müfessirlerde kuvvetlendirmekte ise de bu iki kavrama Mekki ayetlerde de 
farkli bir içerikle karsilasiyor olmamiz bu kanaatin kesinlesmesini 
önlemektedir. Kur7an'in8 bugünkü okuru için bu nuzul bilgisinde ki 
kapaliligin büyük bir önemi yoktur. Baslangiç dönemi emirlerindeki 
kimi hafifletmelerin yer aldigi 20.ayetin ameli degeri üzerinde ilgili 
birimde duracagiz.	

2.	Sorumluluk Çagrisi: 	

Örtüsüne bürülü Peygambere kendisine birakilmis agir sir sözü, gecenin 
olusturacagi uygun bir ortam içinde okumasini emreden ayetler onu 
bir sorumluluga daivet etmektedir. Uyku vakti geçip giitmistir. 
Siyerde konu ile ilgili bilgiler bulacaksiniz. Tefsir kitaplarinda Hz.
Rasül merkez alinarak Müzzemmil konusu islenir. Kur'an'da ki "örtüyü 
bürülü" hitabinin sadece peygambere dönük bir  hitap olmadigi fark 
edilmeli, surenin azami faydasinin bu kabul ile okundugunda edinilecegi
unutulmamalidir.	

3.	Gece Kur'ani:	

Gecenin en az üçte biri Kur'an okumaya ayrilacaktir. Bu kisinin 
kendi bireysel degisimi için önemli bir egitim merhalesidir.Belirli 
bir tertib içinde Kur'an agir agir okunacak, mesajin insanin sirtini 
çatirdatan agirligi hissedilecek, gündüzün uzun ugrasisi için
azik edinilecektir. Gece kiyami kendi egitimi için, gündüz kiyami 
(Müddessir 2) toplumsal degisim için öngörülmüstür. Kur'ani belirli 
bir düzen içinde okumak..Pratik kimi öneriler sunmak mümkün. 
Kur'an'in mushaf sirasina göre okunmasi, Kur&an'in nuzul sirasina göre 
okunmasi, kavramsal çalismalarin yapilmasi, Kur'an'i konularina 
göre okumak düsünülebilir.Gündüzün programina uygun bölümler seçilip 
onlar okunabilir. Üzerinde çalisilan sureler ezberlenmeye 
çalisilabilir. Kur'an (nafile) namaz içine serpilerek 
okunabilir. Nitekim Nebevi hikmette Hz.Rasül'ün teheccüd namazlarindan 
bahsedilir. her iki rekatta bir selam verilerek sekiz rekat üzerinden 
kilinan bu namazin sonuna Hz.Rasül tek rakatli vitri eklerdi.Bu namazlar 
da uzun süren kiyamda Kur'an'dan okunur sonra da secdede bulunurdu. 
Kur'an'in namaz formu içinde okunmasi önemlidir. Yorgunluk halinde 
nafile namazlar oturarakta kilinabilir. Ezbere olmayan bölümler bizzat 
mushaftan okunabilir.	

4.	Rabbin ismini zikretmek:	 

Alak suresinde "Rabbin ismi ile okuma" buyrugu ile tanisanlari  Kur'an, 
Müzzemmil suresinde, "Rabbin ismini zikretmeye çagirir.Genelde 
islam dünyasi, özlede Kürkiyeli müslüman için anlam kaymalarina 
ugrayan kelimelerin basinda gelir zikr. Zikr(in kur'an evrenindeki yörüngesi
üzerinde ayrica durulabilir. Suredeki özel sekli ile zikr, gündüzün uzun 
ugrasisini, gecenin kur'an okunmasi içine aldigi gibi, bütün 
olumsuzluklara karsi kisiye direnme azmini dayatan bir kararlilik azminin de
ifadeisidir.	

5.	Yönelisler yalniz O'nadir: 	

Sufi yorumun çarpittigi bu dustur, Kur'ani müslüman için 
en gerçek biçimi ile diriltilmeli, hayatin ayrilmaz bir 
parçasi yapilmaya çalisilmalidir.Bu, salt kuru bir iddianin 
ötesinde yasanir bir ahlak olarak nüksetmelidir. Basari için her 
türlü onursuz ve ahlak disi ödünü mesru gören bir zihniyet yargilanir 
bu cümle ile.Bu yönelis hem tapinma hem de yardim dileme sahasinda 
Allah'in uluhiyet ve Rububiyette tekliginin korunmasi anlaminadir.	

6.	Güzel bir hicretle ayrilmak:	

Ödünsüz olmak, toplumsal uzlasmalardan beri olmak demek, toplumun 
marjinali kalmayi islami hareket için bir kader telakki etmek 
degildir. Bütün ayrilislar (hicret) diyalog kapilarini koparmayan bir 
düzeyde tutularak gerçeklestirilecektir.Her türlü yikici 
propogandalarina, iftiralarina karsi sünnetullah bizden sabri 
(bilinçli bir tavirla beklemeyi) istiyor.Gelismelerin 
dünyevi nihayeti bir yana, uhrevi bir heyelan sahnesi çiziliyor 
müteakip ayetlerde.	

7.	Sabret, çünkü onlarin sonlari:	 

Kur'an'i ayetlerde bu tablolarin ardindan çogu kez küfredenlerin 
ahir tablolarindan bir kesit sunulur. bununla iki yönlü verim 
hedeflenmektedir.Birincisi mü'minler için dünyevi boyuttaki 
aleyhte görünen bütün görüntülerin ötesine bakislar kaydirilmis olur, 
bu onlarda mücadele azmini kirbaçlar.Ikinci olarak gelecekleri 
konusunda kesin bir bilgiye sahip olmayan, bütün pekistirici yeminlere 
ragmen öteler hakkinda kusku içinde olan inkarcilarin korkulari 
pekistirilerek, inzar uslubu ile teblige devam edilir. "Bizim yanimizda 
bukagilar ve cayir cayir yanan bir ates vardir. Bogazi tikayip kalan 
bir yemek ve aci bir azab. " Bu uzak sondan önce kiyamet sahneleri de 
kimi zaman bu ayeette oldugu gibi yine ayni amaçlarla sergilenir: 
" Öyle bir gün ki, yeryüzü ve daglar titkereye tutulur, ve daglar 
göçüveren bir kum yigini haline gelir."	

8.	Risalet bir sünnetullahtir.	

Mekke'de yasanmakta olan ve bizim bugün yasamakta oldugumuz kavga tarihin 
onlarca kez tanigi oldugu kavganin tabi bir zinciridir. Allah bir 
Elçi göndermistir, ya da toplum Kur'an'la tanisma firsatini 
bulmustur, ama gerçekler kendilerine apaçik beyan olduktan 
sonra toplum bile bile ona karsi cephe almistir. Kur'an bu durumun 
sonunu azabin gerçeklesmesi için yeten sart olarak görür.
Bu azabla korkutmak tablosu yalniz Peygamber toplumlari  için 
geçerli degildir. Ayni uslub bizlerinde uslubu olmalidir. 
Kur'an'da kesin tarihi verilmeyen Kiyamet ayetleri, kiyamete kadar Kuran 
tebligcilerini bu tür inzari gerçeklestirmekle ödevli kilmaktadir.
Çocuklarin bile saçlarini agartan bir gün.. 
O gün keendinizi nasil koruyacaksiniz? Gök bile yarilip çatlamis, 
Allah'in vadi yerine gelmistir. bu bir ögüttür. Artik dileyen Rabbine bir 
yol tutar. bu yalnizca bir tezkiredir. Zikr'dir. Zikr'in bu baglamda 
kullanilmasina da dikkat edilmelidir.	

9.	Gündüzün uzun ugrasisi ve Allah'in bagisi:	

20. ayetle surenin baslangiç kisminda getirilen kesin istekler 
konusunda bir kisim hafifletmelerin getirildigini görürsünüz.Gündüzün 
uzun ugrasisi kuskusuz yalniz teblig degildir. Hayat herseyi ile akip 
gitmekte, insanlar rizik için çalismaya mahkumdurlar. 
Kimileri hastadir.Bütün bunlar Allah7in herhameti ve kullarina 
güçlerin üstünde birsey teklif etmeme gibi bir sünneti geregince 
bu hafifletmeleri gerektirmektedir.Kur'an okunmasidir aslolan. Gece bunun 
en verimli bir saati oldugu için dikkatlere sunulmustur. bir tertil 
üzere okurmasida öyle. " Artik kolayiniza geleni okuyun." der 20.ayet.
Ister gündüz, ister gece. Seklin kendisi degil, Kur'an'in okunmasi ve 
yasanmasidir aslolan. Kapitalizmin dayattigi kosullarin çagdas 
bir kölesi olan Bati  Avrupa okuru için bu hafifletmeler bir 
rahatlama kapisi olsada özendirilen ve firsat buldukca yapilmasi 
istenilenin surenin giris bölümünde anlatilanlar oldugu unutulmamalidir.
	
10.	Bes temel rükün:	

Hayat iman ve onunla birlikte gelen cihaddan ibarettir. Cihatta bu 
mekki ayette geçtigi sekil üzere kitaldan çok daha öte, 
onu da kusatan bir abedettir.	Kur'an'dan kolayiniza geleni okuyun.	
Salati Ikame edin Zekati verin.	Allah'a güzel bir borç verin.	
Allah'tan magfiret dileyin.	Allah'a verilen güzel bir borç
zekattan ayri olarak sermaye fazlasini, belki fazla olmayanini da Allah'in 
rizasini kazanmak için ihtiyaci olanin ihtiyaci için bir 
döner sermaye haline getirmektir.	Allah bu takdimelerin çok 
daha güzelini verecektir.Topluma, kamuya verilen borcun, hayatin bütün 
alanlarini bankalarin isgal ettigi kapitalist dünya insani için 
Allah'a verilen borç olarak adlandirilmasini idrat-k etmek hayli 
zor olsa gerek.	Kur'ani ekonominin en ayirtedici boyutudur bu. Bu boyutun 
islenmedigi her islami ekonomi kitabi eksiktir, parametreleri 
çarpiktir.